Naar goede gewoonte publiceerde Assuralia haar onderzoek over het belang van de verschillende distributiekanalen voor verzekeringen in België. Uit de cijfers van 2019 blijkt dat iets meer dan de helft van de levens- en schadeverzekeringen werd afgesloten en beheerd door verzekeringsmakelaars (50,4%). De exclusieve netwerken en bankverzekeraars verwierven 29,4% marktaandeel, de directe verzekeraars 20,2% (waaronder e-commerce 0,2%).
De omzet van alle distributiekanalen groeide met 3% tot 28,9 miljard euro. Bij de verzekeringsmakelaars was er een groei van 4% of 556,9 miljoen euro. De bankverzekeraars groeiden met 4,2%, terwijl de directe verzekeraars hun incasso zagen dalen met 1,2%.
Vooral in de schadeverzekeringen vertegenwoordigden de verzekeringsmakelaars in 2019 een indrukwekkend marktaandeel van maar liefst 61,1%. De twee grote andere distributiekanalen strandden op elk 1/5 van de markt.
In levensverzekeringen verwierven makelaars een marktaandeel van 42,2%. Hierdoor vergrootten ze de voorsprong op de exclusieve netwerken en bankverzekeraars, die marktleider waren tot 2014. Sindsdien wonnen de verzekeringsmakelaars terrein.
Kelly Schamphelaere, woordvoerster van de Nederlandstalige makelaars:
“We zijn uiteraard verheugd met deze cijfers. We blijven met ruime voorsprong nummer één. En dat bewijst dat de Belgen veel belang hechten aan de expertise, onafhankelijkheid en de nabijheid van de makelaar. Deze cijfers bewijzen ook dat de verzekeringsmakelaar op een verstandige manier het digitale omarmd heeft. Via zijn/haar website of andere digitale communicatiekanalen biedt de makelaar steeds meer functionaliteiten aan. We denken hier aan het online raadplegen van de verzekeringsportefeuille of een schadedossier, het aangeven van een schadegeval, het doorgeven van poliswijzigingen, het aanvragen van een offerte, de afspraken met de klanten op afstand ... Niettemin blijft persoonlijk contact in verzekeringen - zeker op sleutelmomenten, zoals bij advies of bij een schade - zéér belangrijk. Achter de makelaar zit immers iemand van vlees en bloed, iemand met een luisterend oor die zijn klanten goed kent. En dat is de verzekeringsmakelaar. Het feit dat ecommerce of het onderschrijven van een verzekering via Internet zonder tussenkomst van een tussenpersoon slechts 0,2% haalde in 2019 zegt genoeg en pleit voor het belang van een fysieke tussenpersoon”.
Uit de cijfers blijkt ook dat omzeggens 3 op de 4 zelfstandigen (72,1%) in 2019 een beroep deden op de verzekeringsmakelaar voor hun schadeverzekeringen.
Kelly Schamphelaere: “Dat verrast mij niet. Onze verzekeringsmakelaars zijn zelf ondernemers en kennen maar al te goed het reilen en zeilen bij een zelfstandige of KMO. Ze spreken dezelfde taal. Bovendien gaat het hier dikwijls om vrij ingewikkelde dossiers, waar advies en expertise nodig zijn. Geraakt u als ondernemer nog wegwijs uit de verschillende vormen van aansprakelijkheid? Wat kan en mag in het telewerken? Of wat met de verschillende pensioenopbouwsystemen? Zoals u een dokter bezoekt voor uw gezondheid of een architect voor het bouwen van uw woning, klopt u aan bij de verzekeringsmakelaar voor uw verzekeringen. Het is dan ook geen toeval dat we momenteel sterk in het straatbeeld aanwezig zijn met een mediacampagne ‘Elk zijn vak’, waar de vakkennis en de nabijheid van de makelaar voluit uitgespeeld worden”.
bron: FVF (Federatie voor Verzekerings- en Financiële tussenpersonen)