autohuren

 

1. Vergelijk de prijzen, de offertes en de waarborgen

Schuim alle mogelijke websites af op zoek naar een huurauto. Je kijkt beter te veel sites na dan de eerste de beste te nemen. Hoe meer je op voorhand boekt, hoe voordeliger, en hoe meer keuze uit voertuigen je zal hebben. Zorg dat je ook nakijkt hoe je het voertuig moet terugbrengen (lege of volle tank), hoe oud je moet zijn als bestuurder, wat je moet bijbetalen voor een tweede bestuurder, etc. 

Bekijk ook even de site waar je je vliegtuigticket boekte: sommige luchtvaartmaatschappijen of touroperators bieden ook “fly & drive”-formules aan die financieel interessanter zijn dan de standaardtarieven van de autoverhuurmaatschappijen.

Let ook op huurvoorwaarden en waarborgen! Goedkope prijzen kunnen plots een stuk duurder worden. 

2. Verzekeringen, franchises en waarborgen

In Europa houdt de autoverhuur automatisch een verzekering in voor burgerlijke aansprakelijkheid (BA). Zo ben je gedekt voor materiële en lichamelijke schade die je aan derden berokkent. Pas op, veel verhuurbedrijven passen een (soms zeer hoge) franchise toe bij een schadegeval. Bijkomende verzekeringen kunnen onderschreven worden om andere risico’s te dekken. 

3. Oneerlijke contractuele voorwaarden

Sommige verhuurbedrijven bieden een FPO-optie aan (Fuel Purchase Option): ze factureren de prijs van een volle tankbeurt zodat je het voertuig kunt terugbrengen met een (bijna) lege tank. Let dan even op en kijk de prijs van dan deze FPO-optie na: de prijs die wordt aangerekend is meestald beduidend hoger dan de prijs aan de pomp. Indien deze optie automatisch deel uitmaakt van het contract, waardoor je niet de keuze hebt om ze al dan niet te onderschrijven, is er sprake van een oneerlijke voorwaarde.

Sommige verhuurbedrijven leggen de betaling op via kredietkaart of rekenen herstellingskosten aan zonder voorafgaandelijk het akkoord van de klant te vragen. Ga dit na bij de verhuurmaatschappij vooraleer je akkoord gaat met het contract.

4. De controle van de staat van de wagen

Controleer altijd de staat van de wagen vooraleer je hem in ontvangst neemt. Doe deze controle met de verhuurmaatschappij ter plaatse door middel van een hiervoor bestemd document. Noteer nauwkeurig elke kras, bluts of andere schade of tekortkoming. Ga ook na of alle documenten van de auto en het verplichte veiligheidsmateriaal (brandblusser, veiligheidsdriehoek, fluohesje(s), …) in de wagen aanwezig zijn.

Hetzelfde geldt bij de teruggave van het voertuig. Breng bij voorkeujr de wagen terug tijdens hun kantoor- of openingsuren zodat de controle gelijktijdig door beide partijen kan plaatsvinden. Let er dus ook op in je contract dat het verhuurbedrijf niet de enigen zijn die het voertuig mogen controleren op schade. 

Verlies ook niet uit het oog dat sommige verhuurcentra een toeslag aanrekenen indien je de wagen laattijdig of na de kantooruren terugbrengt.

5. Leeftijd en rijbewijs

Bij sommige autoverhuurmaatschappijen kan men pas een wagen huren vanaf 21 jaar (en een rijervaring van 1 jaar). Andere leggen een speciale verzekering op aan jonge bestuurders tot 23 of 25 jaar of rekenen hen een meerkost aan. Informeer u hierover bij de verhuurmaatschappij.

In sommige landen, in het bijzonder buiten Europa, zal u een internationaal rijbewijs moeten kunnen voorleggen.

Meer informatie

Het European Consumer Centre (ECC) heeft een handige brochure uitgegeven met een heleboel nuttige tips i.v.m. de verhuur van een voertuig in Europa. U vindt de brochure hier.

Autoverhuur en reisbijstand: wat is er gedekt?

Hebt u een jaarlijkse of tijdelijke bijstandsformule onderschreven? In dit geval dekt de reisbijstand de begunstigden van het contract in geval van ziekte, ongeval of overlijden evenals de prestaties die voorzien worden in het kader van de reisbijstand.

Let wel op: de huurwagen is niet gedekt door uw contract en valt dus buiten de bijstandsprestaties. In geval van pech, ongeval of diefstal van het voertuig neem je onmiddellijk contact op met de maatschappij waar jij de wagen huurde.