In augustus 2020 kondigden we aan te stoppen met diefstalverzekeringen voor fietsen die buiten worden geparkeerd in Brussel. Onze cijfers spraken boekdelen: 13% van onze verzekerden woonde in Brussel, 7 diefstallen op 10 gebeurden in Brussel. De gestolen fietsen stonden in 7 op de 10 gevallen buiten geparkeerd. Kortom: 1 Aedes-diefstal op 2 betrof een fiets die in onze hoofdstad buiten stond geparkeerd. Weet je nog wat onze bedoeling destijds was? De dingen veranderen door de motors achter de zachte mobiliteit in Brussel tegemoet te komen. Het doel? Het voor mensen mogelijk maken om te fietsen en hun vervoersmiddel te parkeren zonder angst dat het gestolen zou worden (soms voor de tweede of derde keer), en dat voor een betaalbare premie. De balans? Niets om vrolijk van te worden, als we de laatste beschikbare cijfers mogen geloven.

Brussel

Laten we beginnen met de hoofdstad. In Brussel zou de trend in het beste geval een lichte stijging vertonen. Volgens de officiële statistieken zouden er 4.500 fietsen zijn gestolen in 2020. In 2019 waren dat er 4.400.
Omdat slechts één gestolen fiets op drie in deze officiële cijfers is opgenomen, kunnen we uitgaan van 15.000 gestolen fietsen in 2020. En 2021 zou van hetzelfde kaliber zijn. Hoewel fietsers steeds waakzamer worden en vaker gebruikmaken van beveiligde fietsparkings zouden we in het beste geval uitkomen op een status quo.       

Een stedelijk fenomeen 


Hoe zit dat buiten Brussel? Op nationaal niveau zouden de cijfers stabiel en zelfs hoopgevend zijn. Het zou gaan om 85.000 gestolen fietsen. Dat blijft uiteraard een gigantisch cijfer. Het probleem is logischerwijs groter in de stad. Er wordt vaak gezegd dat één fiets op twee wordt gestolen in Brussel of Antwerpen. Dat is vast wat bij de haren gegrepen, maar het toont wel één ding aan: zodra een stad het modale aandeel van de fiets vergroot (grosso modo zijn marktaandeel), nemen ook de diefstallen automatisch toe, welke preventiemiddelen er ook zijn ingevoerd. Lijkt me logisch, hoor ik je zeggen. Dat is deels ook zo. Neem nu Luik. Hoewel het modale aandeel van de fiets er elk jaar groter wordt (hoewel het toch nog ver is verwijderd van het doel van 10%), zijn de diefstallen in 2021 met 33% toegenomen. Deze groei overstijgt het oorzakelijk verband. Hoe kan dit worden verklaard? Een gestolen fiets kan gemakkelijk worden doorverkocht, aan een hoge prijs, de vraag neemt toe en het risico op vervolging is klein. Kortom, de markt trekt aan. En het wereldje specialiseert zich.

Wat zeggen de verzekeraars?

Volgens HelloSafe kostte fietsdiefstal de verzekeraars 7,7 miljoen euro in 2020. Dat al hoge cijfer zou de komende jaren nog fors stijgen. Want het aandeel verzekerde fietsen, dat aanvankelijk heel laag was, wordt elk jaar groter. De conclusie is glashelder: zonder een doeltreffender bestraffing zullen de schadevergoedingen blijven stijgen. Ter info: geschat wordt dat fietsdiefstal de maatschappij meer dan 100 miljoen euro per jaar kost!

Gevolg van het gevolg: de verzekeringspremies gaan zeker stijgen, toch op zijn minst in de risicogebieden. Ethias en Baloise verhogen hun tarief in Brussel. Andere maatschappijen zullen zeker volgen als de situatie niet snel verandert. 

Het einde van de straffeloosheid?

Mobiliteitsplannen, of die nu federaal (Be Cyclist), regionaal (Good Move) of lokaal zijn, vinden de bestrijding van fietsdiefstal een absolute must om te verzekeren dat mensen gaan blijven fietsen. Dit kan via de invoering van een centrale database van eigenaars, de beveiliging van parkings of een meer doeltreffende bestraffing. Want in Brussel is 96% van de fietsendieven ongestoord zijn gang kunnen gaan. Het valt te betwijfelen of de onmiddellijke inning van 250 euro wanneer fietsendieven op heterdaad worden betrapt, een regel die ingaat op 1 januari 2022, voldoende zal zijn om het tij te keren.

In afwachting daarvan kunnen we je verzekerden enkel het volgende aanraden:

  • Bevestig je fiets aan een vast, stevig punt en gebruik het liefst nog twee verschillende hangsloten (bijvoorbeeld een U + een ketting);
  • Parkeer niet te lang in een risicozone en gebruik bij voorkeur een beveiligde parking in de buurt;
  • Voor Brusselaars: registreer je fiets op mybike.brussels;
  • Activeer het gps-volgsysteem als je fiets een tracker heeft.

bron: https://aedesgazette.aedessa.be/nl/is-fietsen-stelen-nog-altijd-een-nationale-sport/